Testsúlycsökkentés

Testsúlycsökkentés - Dr. Kardos AnitaMagyarországon a felnőtt lakosság 80%-a súlyproblémákkal küzd. Az elhízás azonban nem csak esztétikai probléma, hanem krónikus betegség, amely gyakran társul magas vérnyomással, cukorbetegséggel. Mindezek nagymértékben fokozzák a szív-érrendszeri betegségek kockázatát.
Az elhízás további szövődményei közé tartozik a zsírmáj, gyakoribb az epekövesség, a köszvény, a mozgásszervi panaszok (különösen gerinc-és térdízületi problémák). Nőknél gyakoriak a menstruációs rendellenességek, a szabálytalan ciklusok, vagy a polycystás ovarium szindróma (PCOS). Nehezebben esnek teherbe, több a terhességi szövődmény. Mindezek kezelésében elsőrendű a fogyókúra (diéta) szerepe és az életmód váltás.
Az elhízás diagnózisának felállításához jól használható a BMI (Body Mass Index). A BMI = testsúly kilogrammban / méterben kifejezett testmagasság². Ez az érték normálisan 20-25 között van, 25-30 között túlsúlyról, 30 felett elhízásról, 40 felett kóros elhízásról beszélünk. Ha szövődménymentes az elhízás, sem betegség, sem rizikófaktorok nem kísérik, megelőző célzattal 30-as BMI felett orvost kell bevonni az elhízás kezelésébe.

Testsúlycsökkentés céljából fülakupunktúrát is alkalmazok. Az akupunktúra képes gyorsítani az anyagcserét, javítani az emésztést, csökkenteni az éhezés által kiváltott feszültséget, de nem helyettesíti a diétát és a mozgást.
A fogyókúra során az anyagcserénk kb. 2 hét alatt lassul le, és ugyanennyi idő alatt gyorsul fel ismét a diéta abbahagyása után. Ezért, ha a diéta abbahagyása után visszatérünk az eredeti életmódunkhoz, rossz táplálkozási szokásainkhoz, az hízáshoz vezet („jojó” effektus).
A testmozgás gátja lehet a hízásnak, de nem a gyógymódja. Optimális táplálkozás nélkül radikális mennyiségű mozgással sem lehet lefogyni. A mozgást kizárólag magáért a mozgás öröméért érdemes csinálni. Mozgás közben endorfin hormon szabadul fel az agyban, ami biológiailag örömérzést okoz. A mozgás magabiztossá tesz, a teljesítmény belső tartást ad. További jótékony hatásai: csökkenti a magas vérnyomást, tágítja az ereket, csökkenti a vércukrot, szabályozza a testsúlyt, fokozza az anyagcserét, erősíti a szívet és a tüdőt, erősíti a szervezet védekezőképességét. A mozgás nem csupán testileg, szellemileg is felfrissít. Oldja az idegkimerültséget, a stresszt.

A gyors fogyást nem javaslom. Ideális esetben átlagosan hetente 1-2 kg testsúlycsökkenés várható. Havonta a kiindulási súly 5-10%-ától lehet megszabadulni, ha valaki hajlandó az életmód változtatásra.

Az első konzultáció alkalmával állapotfelmérés, életmód tanácsadás, fülakupunktúra illetve szükség esetén a test akupunktúrás pontjainak kezelése történik. A kezelésekre hetente kerül sor és alkalmanként kb. fél-1 órát vesz igénybe. A kezelések közötti időtartamra tartós tűk fülbe helyezésével csökkenthető az éhségérzet, fokozható az anyagcsere. A kívánt testsúly elérése után megfelelő életmóddal az újabb elhízás elkerülhető.